Mitt läshuvud del 2

Jag hade lovat mig själv att läsa mycket mer i år, det är avkopplande, det är lärorikt och allmänt bara bra. Det gick bra, ett tag. Sedan hände Gomorra. Jag hade verkligen sett fram emot att läsa den, det var ju en så viktig bok, att han vågat skriva den, att han tror på den så starkt att han inte ångrar sig, fastän han nu måste leva med livvakter, hemlig adress och ständigt dödshot över sig, och kommer förmodligen att måsta göra det för resten av hans liv. Camorran, som ju då alltså ungefär är Maffians äldre och styggare bror och bokens tema, glömmer aldrig. Så långt allt väl. Det tråkiga är att den blev så extremt långsam. Det var inte intressant eller kul att läsa vidare helt enkelt, bland all namedropping och utsvävande miljöbeskrivningar och populärkulturella liknelser man inte har en aning om. Det tog mig flera månader att läsa i den, och till slut gav jag upp, jag läste inte ens färdigt den.

Istället kom Emily som en räddande ängel med första delen i Håkan Nessers-Van Veeteren serie: Det grovmaskiga nätet. Jag har länge varit misstänksam mot böcker som ingår i kriminalserier, jag har haft en fördom att det innebär att det bara ger författarna en möjlighet att skriva ytterligare en bok utan att riktigt behöva anstränga sig, snabba pengar som Svenssons snabbt spottar ut. Men nu gick den nyss nämnda damen i godo för den, så varför inte ge den en chans? Jag ångrar mig inte, jo - att jag var så misstänksam. Där Gomorra tog mig månader att läsa så tog denna bok mig några enstaka dagar. Jag var fast, det var en så engagerande historia och skriven på ett sådant sätt att man bara ville läsa vidare. Är det inte underbart när det faktiskt händer? Rakt på sak, inga större krussedueller eller utsvävningar, enkel, rå och tänkvärd. Dessutom är det coolt att han hittat på ett eget land, stad och kultur där det hela utspelar sig, en slags thriller fantasy. Utmärkt! som Van Veeteren själv förmodligen hade utbristit.

Jag har köpt mig världens finaste bok! Det är Martin Kellermans samlade Rocky serier mellan 1998 och 2008. Dryga 700 sidor med hans självbiografiska Rocky godis. Den är jag så nöjd över, lite grand som min egen privata lilla skatt jag skulle kunna gräva ner sen, som nästkommande generationer skulle kunna söka med på min egenhändigt ritade skattkarta. X marks the spot.


 
Min Rockybibel


För övrigt kan jag ju passa på att tipsa om Filter, Sveriges bästa tidskrift, både officiellt då den nyss vann den utmärkelsen, och enligt personlig åsikt. Den är mycket läsvärd, och har som tema att rapportera om saker som händer inom de två närmaste månaderna, stort som smått. Det kan vara ett reportage om nylanseringen av en ny vodka, som i sin tur gör att berättelsen om Absolut Vodka, vodkans rämsta framgångshistoria, berättas för oss samtidigt. Eller ett djuptgående personporträtt på Carola, eller en liten intervju med Promoe som släpper en ny skiva. Läs den för guds skull, eller kom åtminstone hit och bläddra i ett nummer!

Nu är ju bara den stora frågan vad jag ska läas nu? Har ni några förslag på en bra bok som bara måste läsas? Eller ska jag fortsätta på thrillervägen, och läsa vidare i Emilys Van Veeteren samling? Help me out here!


I går under min promenad mötte min blick en rar äldre dam, som stirrade på mig och log mot mig, så jag log så klart tillbaka. Det firade hon genom att utbrista: "Idiot! Släck cigaretten!" som följdes av ett hysteriskt skratt. Jag vet inte hur jag riktigt ska tolka det. Borde jag börja röka?

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja du jonas jag skrattade högt åt tanten

näääääääääääää du borde inte börja röka



det var nog en försöksutsläppt tant S

2009-04-19 @ 20:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0