Mitt läshuvud

Årets andra bok avslutad, Låt den rätte komma in. Det måste vara det bästa jag har läst på väldigt länge. Jag gillar skräckhistorier, men har som alltid tänkt att det har tillhört min barndom. Att jag är så feg nu och att det kan vara lite... ja larvigt. Ack så fel jag hade, speciellt när den är så grymt jäkla välskriven. Ytligt sett en bok om vampyrer. Gott så, för lite romantisk läsning kan tyckas. Men mer djupare handlar den om uttalad och outtalad vänskap, karaktär och en förort på 80-talet som saknar identitet. Väldigt välskriven, många härliga detaljer, många väldigt otäcka makabra detaljer och en gripande men ändå nedtonad berättelse. Brutal och vacker. Som det ska vara. Om filmen är i närheten av att vara så bra så är det ju lätt årets film. Så måste det bara vara.

Nu ser jag fram emot att börja läsa Robert Savianos Gomorra. Om man tvingas leva under dödshot för det man skrivit så måste det vara en väldigt viktig bok. Jag förväntar mig en minst lika stor upplevelse som Låt den rätte komma in. Jag hoppas jag inte blir besviken.

Nu rullar Joshua Radin på min spellista. Allting annat hade varit att lura mig själv.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0