Min säsongsanalys

För första gången sen jag fick sommarlov lyckades jag vakna efter klockan nio. Hallelujah! Har vaknat så jäkla tidigt hela tiden jag har varit här, och inte blir det bättre av en hund som har kommit på att det är världens roligaste grej att väcka en på morgnarna genom slickattacker på ens oskyddade ansikte.

Nåja, dagens plan var att träffa Malin för första gången sen i julas, och jag skulle få spana in hennes nya lägenhet sen hon flyttade tillbaka från Örebro. Men det är alltid ett litet äventyr att åka till Malin, så också denna gång. Hon bor nämligen i lilla byn Ersmark, några mil utanför city. Det är fan inte lätt att ta sig dit. På en söndag så går det dagtid nämligen bara en buss dit, och det kan vara vilken som helst av alla 100 tals bussar som står där. Så givetvis missade jag den. Nu har ju dock Malin körkort så det fixade sig, men så himla dumt ändå.
Hennes nya lägenhet var dock finfin, så också hennes nya tuffa katt Margot. Vi gjorde oss en fin liten picknik bestående av egentillverkad hummus och en kyckling och fetaost sallad och satte oss i den sol vi kunde hitta. Vädret här sedan jag kom har nämligen inte varit så där jättehäftigt. Dryga 13 grader i snitt under dagtid. Så mina planer på att bara ligga ute och titta på Scrubs i min nya tokbra bärbara dvd har fått vänta på sig så här långt. Det kommer väl antar jag. Hade jättetrevligt hursomhelst, och ser fram emot hennes andra inflyttningsfest hon ska, så fort David ser till att pallra sig hem nån jäkla gång! Dude, whats the hold up? Snart kommer jag banne mig ner och hämtar dig själv!


Om vi då raskt hoppar vidare så var det alltså säsongsfinal på den spanska ligan i går. Skulle verkligen Real Madrid fixa detta? Jag var tveksam, Barcelona hade en betydligt enklare match mot Gimnatstec (eller hur fan det nu stavas) än Real som möter Mallorca. Och mycket riktigt så krossade Barca jumbolaget från minut ett, samtidigt som Real Hade stora problem med att hitta ett bra spel mot semesteröns lag, och hamnade så klart i underläge. Men Real Madrid har kämpat mot motgångar hela säsongen, så självklart lyckades de vända på det. Mycket tack vare Arsenal lånet Reyes. Vill jag ha tillbaka honom i min kära klubb nu? Ja faktiskt, killen har talang ingen snack om saken. Även Atletico sägs vara ute efter honom. Helt okej det med. Får de vår Reyes kan jag gärna tänka mig deras Torres...ehe.

Casillas tårar vid 2-1 var säsongens finaste ögonblick.


Ska jag försöka ta ut min version av årets lag då? Det här är aldrig lätt, men har ni några synpunkter eller idér på egna varianter är det bara att lägga en liten kommentar!

Spelmodellen blir ett 4-3-3, liknande den Barcelona använder, bara med lite mer defensiv inriktning på centrala mittfältet.

Målvakt: Iker Casillas (Real Madrid)
Casillas är världens just nu bäste målvakt, han är given. Lite kort kanske, men så hög lägsta nivå, så smart och så snabba reflexer. En av de allra största anledningarna till att Real vann liga guldet.

På bänken: Andrés Palop (Sevilla)



Högerback: Daniel Alves (Sevilla)
Alves är för mig årets största utropstecken, han är som en ung Cafu. Upp och ner på högerkanten som en galning, extremt skicklig med bollen och nog så bra defensivt med. Alves kommer inom de närmaste åren att vara svaret på frågan vem som är världens bästa ytterback.

På bänken: Miguel Brito (Valencia)



Mittback: Sergio Ramos (Real Madrid)
Sergio är en av mina nya favoriter, han är ung, född 86, men ändå väldigt rutinerad. Han kan spela både som mittback, högerback och defensiv mittfältare. Han är hypertuff och aggressiv och dessutom väldigt farlig på fasta situationer. Stannar han i Madrid så har de en ledare och given spelare i minst ett decennium till.

På bänken: Carles Puyol (Barcelona)


Mittback: Roberto Ayala (Valencia)
Man tycker att Ayala, född 73, borde börja gå ner sig någon gång, men han blir snarare bara bättre och bättre. Han är inte lång, men spänstig som en gnu, och en timing som ett stoppur. Han är en supergnu helt enkelt. Valencia sålde honom till Villareal till nästa säsong, men insåg genast sitt misstag och gör allt de kan för att köpa tillbaka argentinaren. Vi får väl se vad som händer.

På bänken: Javi Navarro (Sevilla)


Vänsterback: Joan Capdevila (Deportivo La Coruña)
Vänsterbacksplatsen är väldigt svår, det finns ingen spelare som har utmärkt sig nämnvärt på dena plats i årets säsong. Valet faller ändå på Capdevila, som har gjort en ganska bra säsong, även fast deportivo har klarat sig så där detta år. Capdevia är lagets näst bästa målskytt i år på fyra mål, vilket kanske säger det mesta. Helt okej för en ytterback dock.

På bänken: Gianluca Zambrotta (Barcelona)


Central mittfältare höger: David Beckham (Real Madrid)
Ja denna Becks... hans säsong började inget vidare, utestängd både från klubb och landslag, hånad och utskrattad. Men Beckham har tagit revanch på alla och sig själv, och varit nyckeln till framgång för real de senaste 20 matcherna. Inte bara på fasta situationer utan hans löpvilja och passningsspel är helt otroligt. Mycket tråkigt att han beger sig till USA för att tjäna mer deg, Beckham har mycket kvar att ge i det absoluta toppsiktet.

På bänken: Peter Luccin (Atletico Madrid)


Defensiv central mittfältare: Cristian Poulsen (Sevilla)
Poulsen är en smärta i stjärten på i princip alla han möter och det är det som gör honom så väldigt bra. Det finns nästan inte en spelare dansken inte kan reta ur balans. Men han har också andra goda egenskaper som fotbollsspelare. Stenhård i såväl kropp som psyke och dessutom med en fin känsla i fötterna. Det negativa är att det ibland går till överdrift, och han drar på sig onödiga kort och utvisningar.

På bänken: David Albelda (Valencia)


Central mittfältare vänster: Andrés Iniesta (Barcelona)
Vampyren blir bara bättre för varje år som går, och är så pass mångsidig att han kan spela var som helst på mittfältet. En extremt funktionell teknik blandas med underbara passningar och smarta löpningar. Trots att han inte är någon jätte så är han inte heller helt oäven som en spelande defensiv mittfältare, då han har så pass stor spelförstelse som kompenserar för hans uteblivna tuffhet och storlek. Given i landslaget har han blivit också. Kommer bli hur stor som helst.

På bänken: Xavier Hernandez (Xavi) Barcelona


Anfallare höger: Leo Messi (Barcelona)
Många spelare har fått epitetet "den nya Maradona" men få har förtjänat det som det lilla skogstrollet. Sån bländande teknik, snabbhet och påhittighet är bara... wow. Messi är helt enkelt wow. Bara han inte utvecklar samma humör och divighet som sin förebild så kommer allt bara att bli alldeles strålande. 14 mål denna säsong, hur många blir det nästa då Barcelona kommer att göra allt för att vinna ligan igen?

På bänken: Joaquin Sánchez (Valencia)


Anfallare centralt: Ruud van Nistelrooy (Real Madrid)
I egenskap av Arsenalsupporter har jag aldrig varit speciellt förtjust i holländaren, han har helt enkelt varit för jävla jobbig som anfallare i Shit United. han spelar fult och begränsat. Han kan bara göra en sak. Men som han gör det. Ingen annan spelare i världen äger straffområdet som van Nistelrooy. Han kan göra mål på precis allt han får serverat. I Real har han dessutom visat mer lagmoral och glädje än han gjorde i de sista säsongerna i United. Ruud trivs som en kung i Madrid, och Madrid trivs med att ha en kung i laget.

På bänken: David Villa (Valencia)


Anfallare vänster: Ronaldinho (Barcelona)
Folk har talat om hans dåliga form nästan hela säsongen. Och visst, han har inte varit fullt lika bra i år. Men han har ändå stänkt dit 21ligamål i år, och Ronaldinho är fortfarande top fem av världens bästa spelare. Även om jag gärna ser att han fortsätter i Barca, så kanske det är dags för ett litet miljöombyte. United och Milan sägs erbjuda feta kontrakt...

På bänken: Maxi Rodriguez (6 mål på 10 matcher!) Atletico Madrid



Så där ja... återkommer någon annan gång med en mer djupanalys av Atletico Madrids år, och de förändringar jag vill se där!

Kommentarer
Postat av: la rojiblanca

Trevligt lag du tagit ut. Kul att Maxi o Luccin får vara med. Men kom ihåg att Luccin är borta cirka varannan match. Haha. Oj vad Casillas var lycklig. O Beckhams barn var så söta. "Daddy 23". Sött.
"Får de vår Reyes kan jag gärna tänka mig deras Torres...ehe."
Tyvärr säger jag nej. ;)

2007-06-18 @ 19:39:07
URL: http://rojiblanca.blogg.se
Postat av: J

De är ju dock bara på bänken, så det är ju lugnt ;)
Vi får väl se vem som hamnar var, Försvinner Henry behöver vi en liten pojke längst fram!

2007-06-18 @ 20:08:37
Postat av: rojo y blanco

Ja! En liten söt! :)

2007-06-18 @ 20:57:33
URL: http://rojiblanca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0