Min nya syn

Rubriken syftar alltså inte på att jag har fått ett nytt sätt att se livet, även om jag sedan en tid tillbaka mest tycker att livet jävlas, utan jag har fått mina nya glasögon. Jäklar alltså är det så här det är tänkt att man ska se? Jag behövde verkligen dessa, det kan jag säga direkt. Nästan för bra, åtminstone den första tiden. Kände mig nästan som en trafikfara med nya glasögonen på, avståndsbedömningen och balansen blir helt fel. Snubblade till på nästan samtliga trottoarkanter jag gick över, för att inte tala om trappor då. Men jag har börjat vänja mig nu, så det är lugnt. Jag slapp gå in i någon stackars tant eller arg gubbe. Skulle vara lite onödigt. Letade sedan efter dokumentärfilmen Super Size Me som jag och Rikard hade tänkt se i kväll i egenskap av inspiration till uppsatsarbete. Men den finns verkligen ingenstans längre, den blev tydligen bara oaktuell helt plötsligt. Har McDonalds varit framme och mutat Video West?

Jag har så sakta börjat vänja mig vid mitt lilla råtthål. Jag trivs inte, men vet var jag har lägenheten. Måste erkänna att det är väldigt skönt när jag vill gå till skolan, tar en minut och så är man framme. Bara jag inte blir för bekväm. Jag har aldrig varit förtjust i lathet, så då kan det ju vara en idé att låta bli det jag också. En trist sak är att mitt kylskåp får tuppjuck och inbillar sig att den är en traktor ibland, gärna på natten. Förstår inte varför den vill brumma så dant i bland. Lägenheten kanske inte gillar mig mer än jag gillar den...

Såg ett litet skumt test igår jag vill dela med mig av. Det är en undersökning om man tänker med höger eller vänster hjärnhalva.

image84

Du ska titta på den här bilden, och avgöra vilket håll kvinnan snurrar åt. Snurrar hon medurs så använder du mest den högra hjärnhalvan. Om du ser henne snurra... vad heter det? motsols? Anti - medurs i alla fall, så använder du mestadels den vänstra hjärnhalvan. Jag själv såg henne snurra medurs, så jag tänker mest med den högra, vilket inte förvånar mig. Prova att verkligen fokusera på bilden ett tag, stäng ute allt annat. Jag tittade på på hennes fot och skuggan. Händer det nåt?


Så här fungerar hjärnhalvorna:

Den vänstra hjärnhalvan - den språkliga och intellektuella
Din vänstra hjärnhalva sysslar med
- ord, tal och skrift
- siffror och matematik
- logik och analys
- kritiskt granskande
- registrerar detaljer och orsakssammanhang
- räknar ut saker och ting i följdriktig ordning dvs. steg för steg
- arbetar med sammanhängande tankar
- en idé följer direkt efter en annan och leder till en slutsats
- använder precisa, exakta betydelser
- en innebörd, en slutsats
- rätt/fel, ja/nej
- har god tidsuppfattning .

Domineras du av vänster hjärnhalva

Då tänker du rationellt, är kritiskt granskande och är resultatorienterad. Du kräver fakta innan du tar några beslut. Arbetar systematiskt och planerar ditt arbete. När du diskuterar tar du upp en fråga i taget och avslutar den innan nästa fråga diskuteras.Du är bra på att utrycka dig i tal eller skrift. När du läser föredrar du facklitteratur och facktidskrifter. Ägnar dig mycket åt detaljer och har svårt att se helheten direkt. Du är inte benägen att ta risker eller fatta snabba beslut.

Den högra hjärnhalvan - den konstnärliga och kreativa

Din högra hjärnhalva sysslar med
- färg, form och fantasi
- musik och rytm
- intuition
- känslor, kärlek och dagdrömmar
- bilder och symboler
- ser snabbt helheter
- läser och tolkar kroppsspråk
- drar slutsatser intuitivt inte följdriktigt
- använder sin känsla för hur saker och ting passar ihop eller hör ihop
- många alternativ/slutsatser och många betydelser
- kreativ och ofta konstnärlig
- har dålig tidsuppfattning

Domineras du av höger hjärnhalva

Då drar du slutsatser intuitivt, får plötsliga insikter som baseras på aningar, känslor och ofullständiga fakta, mönster och bildspråk. Du uppfattar genom att känna igen mönster och var saker och ting befinner sig i relation till varandra och hur delar hänger ihop och bildar helheter. Du har lätt för att känna igen ansikten. När du hör någon tala är det inte så mycket orden utan kroppsspråk, röstläge, stämning och omgivningen runtomkring som har betydelse. Du kan spontant inspireras av ett konstverk, medan en som domineras av vänster hjärnhalva frågar vad det skall föreställa. Har lätt för att känslomässigt påverkas av t.ex. musik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0